Do Kancelarii zgłosił się były pracownik – maszynista spółki PKP Intercity S.A., przeciwko któremu spółka wytoczyła powództwo o zapłatę. Sprawa dotyczy roszczeń wynikających z umowy lojalnościowej. Spółka domagała się zapłaty blisko 60.000 zł jako kwoty proporcjonalnej do okresu jaki maszynista miał przepracować po wypowiedzeniu umowy.

POSTĘPOWANIA PRZECIWKO MASZYNISTOM

Powództwa o zapłatę wytaczane są przeciwko maszynistom, którzy wypowiadają umowy o pracę przed upływem 3 lat od uzyskania świadectwa maszynisty. W zależności od zakładów spółek, daty podpisania umowy lojalnościowej oraz okresu przepracowanego, roszczenia opiewają na kwoty od kilkunastu tysięcy do blisko stu tysięcy złotych.

Zgodnie z art. 1035 pkt 3 k.p. Pracownik podnoszący kwalifikacje zawodowe, który w okresie wskazanym w pkt 2 rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na ten cel z tytułu dodatkowych świadczeń, w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia.

SUKCES KANCELARII – ODDALENIE POZWU PKP INTERCITY S.A.

W sprawie zawisłej przed Sądem Rejonowym dla Krakowa – Nowej Huty doszło jedynie do wymiany pomiędzy stronami obszernych pism procesowych. Już na pierwszym posiedzeniu – po zapoznaniu się ze stanowiskiem stron – Sąd uznał za zasadne oddalenie wszystkich wniosków dowodowych stron, zamknięcie rozprawy oraz przejście do mów końcowych.

Wyrokiem z dnia 11 października 2024 r. Sąd Rejonowy w całości oddalił powództwo PKP Intercity S.A. uwzględniając tym samym żądanie oraz Klienta Kancelarii. Sąd w motywach ustnych podzielił również stanowisko Klienta Kancelarii, które legło u podstaw wydanego wyroku.

Przede wszystkim Sąd w motywach ustnych wskazał na brak legitymacji procesowej spółki PKP Intercity S.A. Wskazał, że uprawnionym do wytoczenia powództwa był pracodawca maszynisty, którym jest zakład spółki PKP Intercity (jako jednostka organizacyjna), nie zaś sama spółka PKP Intercity S.A. Zatem nie zagłębiając się w warstwę merytoryczną, Sąd już na wstępie uznał, że powodowa spółka nie jest uprawniona do dochodzenia roszczeń z umowy o pracę zawartej z Klientem Kancelarii.  Co więcej – Sąd podzielił stanowisko Kancelarii, że zarówno z pozwu jak i dokumentów do niego (i później) załączonych, nie wynika podstawa wyliczenia kosztów, których zwrotu domaga się spółka.  

OFERTA KANCELARII

W postępowaniach przed Prezesem UTK wspieramy klientów w sprawach takich jak:

  • reprezentacja maszynistów w sporach z umów lojalnościowych;
  • usługi dla przewoźników kolejowych, których pracownicy borykają się z umowami lojalnościowymi zawartymi z poprzednim pracodawcą;
  • Wydanie, zawieszenie i cofnięcie licencji przewoźnika kolejowego.
  • Wydanie oraz cofnięcie certyfikatów bezpieczeństwa, autoryzacji bezpieczeństwa, świadectw użytkownika bocznicy kolejowej.
  • Uzyskanie świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu.
  • Uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego.
  • Dopuszczanie do eksploatacji urządzeń oraz budowli wykorzystywanych w kolejnictwie.
  • Wydanie decyzji ograniczających lub wyłączających z eksploatacji pojazd kolejowy.
  • Postępowanie w przedmiocie wydania oraz odwołanie od decyzji dotyczących ograniczenia eksploatacji bocznicy kolejowej albo linii kolejowej.
  • Odwołanie od decyzji nakładającej karę pieniężną.
  • Odwołanie od decyzji nakazującej usunięcie naruszeń przepisów z zakresu kolejnictwa.
  • Udział w postępowaniach oraz odwołania od decyzji cofających: certyfikat bezpieczeństwa, autoryzację bezpieczeństwa albo świadectwo bezpieczeństwa.
  • Odwołanie od decyzji odmawiającej przyznania otwartego dostępu.
  • Odwołanie od decyzji zastępującej „umowę dostępową”.
  • Reprezentacja w kontrolach prowadzonych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
  • Wiele innych postępowań z zakresu stosowania Ustawy o transporcie kolejowym.

Prawnicy Kancelarii Adwokackiej sporządzają oraz weryfikują pod względem formalno-prawnym:

  • umowy lojalnościowe maszynistów i innych pracowników sektora kolejowego;
  • umowy dotyczące sprzedaży, modernizacji, odnowienia taboru kolejowego albo wykonania napraw w ramach różnych poziomów utrzymania;
  • umowy dotyczące udostępniania infrastruktury kolejowej oraz bocznic kolejowych.

Kancelaria prawa kolejowego reprezentuje również przedsiębiorców sektora kolejowego w sporach z innymi podmiotami. Np. w przypadkach uszkodzenia taboru kolejowego w skutek działań lub zaniechań innego przedsiębiorcy lub jego pracowników. Jako Kancelaria Adwokacka organizujemy specjalistyczne szkolenia, w szczególności dotyczące praw i obowiązków wynikających z ustawy o transporcie kolejowym oraz unijnego prawa kolejowego.

Recommended Posts
Usunięcie opinii na gowork.pl